Pierwszym etapem pielgrzymki z Porto do
grobu św. Jakuba w Santiago de Compostela jest miejscowość Vila do Conde. To
jedno z najstarszych miast Portugalii, w średniowieczu i pierwszych wiekach ery
nowożytnej ważny port handlowy. Do tego miasta przybył również w 1502 r., w
swej pielgrzymce, król Portugalii Manuel I Szczęśliwy. Nie byłoby w tym nic
szczególnego, poza odnotowaniem tego faktu, gdyby nie pewne wydarzenie, które
miało miejsc podczas pobytu króla w tym mieście.
Pod koniec XV w., wraz z nowymi
odkryciami geograficznymi i wielkim rozwojem handlu, w którym Vila do Conde
miała duży udział, a o czym przypomina model średniowiecznego statku, zacumowany
przy nabrzeżu portu, miasto szybko bogaciło się. Rozpoczęto budowę dużego kościoła
pod wezwaniem, patrona miasta, św. Jana Chrzciciela, nazwanego Igreja Matriz
Vila do Conde, do którego budowy ściągnięto wielu znanych architektów i
budowniczych. Prace postępowały bardzo wolno, bo miedzy budowniczymi i radą
miasta nie było porozumienia, co do wyglądu tej świątyni. Okres przełomu XV i
XVI w., to powolny zmierzch epoki gotyku i początek nowych prądów i idei
płynących z Rzymu i Florencji na całą Europę. Na początku XVI w. głównym
budowniczym zostaje architekt João de Castilho, który wcześniej wsławił się
budową katedry w Sewilli.
Manuel I Szczęśliwy, nazywany też
Wielkim, był już, można tak powiedzieć, człowiekiem renesansu, mimo, że na
Półwyspie Iberyjskim gotyk był w pełni rozkwitu i nic nie wskazywały na jego
zmierzch. Interesował się wieloma
dziedzinami nauki i sztuki. Z jednej strony, jak przystało na władcę, realista
i pragmatyk, a z drugiej strony człowiek o zaskakujących pomysłach, które
potrafił zrealizować.
W Vila do Conde król zapoznał się z
budową kościoła i spotkał się z jej budowniczym João de Castilho. Wynikiem tego
spotkania, wzajemnych rozmów i wymiany poglądów była kontynuacja budowy
finansowanej od tego momentu z skarbca królewskiego i początek nowego stylu
architektonicznego, niespotykanego poza Portugalią, nazwanego przez
późniejszych teoretyków architektury manuelino, czyli stylem manuelińskim,
przypisując w ten sposób ideę jego powstania królowi Manuelowi. João de
Castilho do 1513 r. zrealizował, w tym nowym stylu, sklepienie prezbiterium i
portal wejściowy do kościoła.
Vila da Conde, kościół św. Jana Chrzciciela |
Vila do Conde, sklepienie prezbiterium |
Vila do Conde, portal wejściowy |
Portal kościoła São João Batista
Portal, uważany z pierwsze dzieło stylu
manuelińskiego, stal się wzorem dla realizowanych w całej Portugalii i jej
koloniach budowli. Był styl dekoracyjny, który w kanonie architektury późnego
gotyku, nazywanym gotykiem płomienistym, stworzył kompozytowy zbiór ornamentów i
detali architektonicznych w portalach, oknach, kolumnach i arkadach. Tworzyły je
kamienne elementy, w którym stosowano wzory przywiezione z róznych stron świata
przez portugalskich podróżników, symbole flory i fauny morskiej, urządzeń z
portugalskich statków morskich, a także z rodzimych stylów architektonicznych mudéjar i
hiszpańskiego plateresco.
Charakterystycznym elementem portalu
manuelińskiego, odróżniającym go od portali plateresco jest półkolista
archiwolta, zamykająca sklepienie nad wejściem, połączona z gotyckim, wklęsłym
ostrołukiem, zwanym oślim grzbietem.
W tympanonie znajdują dwie tarcze, jedna
ze statkiem w towarzystwie pięciu rogów, odpowiadających herbowi
miasta, a druga z mężczyzną, z otwartymi ramionami, wynurzającym się z misy
(chrzcielnicy?) i trzymającego w rękach
dwa niewielkie dyski . Historycy sztuki przypuszczają, że może to być przedstawienie Najświętszego
Sakramentu.
Manuel I Szczęśliwy
Zwany też Wielkim, był król (Dom)
portugalskim w latach 1495 – 1521., syn Beatrycze,
księżniczki Beja i Ferdynanda, księcia Viseu, wnuk
króla Edwarda I. Na tronie zasiadł po śmierci króla João II, niejako z
jego woli, ale głównie dzięki namowom Eleonory de Viseu, żony króla João II a siostry
Manuela. Sprzyjał temu fakt, że syn João II, prawowity następca tronu Afonso,
zabił się spadając z konia, a drugi, Jorge był synem nieślubnym. Król Manuel
zyskał przydomek Szczęśliwy za sprawą w miarę spokojnych lat swojej władzy,
dobrego usposobienia i przychylności, jaką zdobył w czasie sprawowania władzy
dzięki rozważnemu podejmowaniu decyzji. Okres jego panowania zalicza się do
najświetniejszych czasów w dziejach Portugalii.
W 1947 r., pięć lat po hiszpańskiej
wyprawie Krzysztofa kolumba, Manuel wysyła Vasco da Gamę, który nigdy wcześniej
nie żeglował, by znalazł drogę do Indii. Wyprawa zakończyła się sukcesem i
otworzyła nową epokę w dziejach Portugalii. Po jego sukcesie wysyła drugą
wyprawę, której dowódcą mianuje Pedro Álvares Cabral, która po drodze do Indii
miała zbadać ziemie położonych po drugiej stronie Atlantyku. Odkrytą ziemię nazwano
najpierw Santa Cruz, a potem Brazylią.
Portugalia, za panowania Manuela I,
stała się jednym z ówczesnych imperiów, wzbogacając się na handlu zamorskim.
Korzystając z bogactwa, król sfinansował budowę wielu obiektów, w tym klasztoru
Jeronimów w Belém, w którym po śmierci został pochowany i przebudowę dawnego
zamku Templariuszy w Tomar, na siedzibę rycerskiego Zakonu Chrystusa. Uważany
jest inicjatora stworzenia stylu architektonicznego, nazwanego od jego imienia
stylem manuelińskim. Na dworze królewskim działało wielu uczonych, artystów i
poetów, których twórczość spisano w Wielkim kancjonarzu, jak Gil Vincente,
Garcia de Resende, Francisco Sá de Miranda czy João Roiz de Castel Branco.
Ustanowił też szereg praw, nazywanych
Ordynacjami Manuelińskimi, mających na celu zwiększenie władzy króla i szlachty.
Będąc człowiekiem niezwykle religijnym, sponsorował misjonarzy (takich jak np.
Francisco Alvarez) oraz wspierał budowę klasztorów i kościołów. W 1502 r. odbył
pielgrzymkę do grobu św. Jakuba w Santago de Compostela, wizytując podczas niej
północne tereny swojego królestwa.
Mimo tak przychylnej królowi opinii Portugalczyków, ma też w swojej historii „czarną kartę” dotyczącą wypędzenie
Żydów i sprowokowania ich masakry w Lizbonie.
Manuelino
Styl architektoniczny, po portugalsku
Estilo manuelino, z okresu późnego gotyku.
Był to styl dekoracyjny, który w kanonie
architektury późnego gotyku, nazywanym gotykiem płomienistym, stworzył
kompozytowy zbiór ornamentów i detali architektonicznych w portalach, oknach,
kolumnach i arkadach. Styl ten tworzący w Portugalii pomost między gotykiem i
renesansem trwal w pierwszej połowie XVI w., za panowania króla portugalskiego
Manuela I Szczęśliwego. Duży wpływ na
styl miały sukcesy podróży portugalskich żeglarzy, przywożących z
odkrywczych podróży, nowe inne wzorce kultury i sztuki. Król Manuel I sfinansował 62 projekty
budowlane. Jednak wiele oryginalnej architektury manuelińskiej w
Portugalii zostało zniszczone trzęsieniu ziemi w Lizbonie w 1755
r. i późniejszym tsunami, lub zburzone w trakcie odbudowy
miasta.
Nazwę tego stylu nadał dopiero
Francisco Adolfo de Varnhagen , wicehrabia Porto Seguro, w swojej
książce w 1842 r. w ksiażce „ Noticia historyica e descriptiva do Mosteiro
de Belem”.
Styl manueiński tworzyły kamienne
elementy, w którym stosowano wzory przywiezione z różnych stron świata przez
portugalskich podróżników,
W misternie rzeźbionych kamieniach
regularnie pojawią się charakterystyczne dla tego stylu elementy:
- elementy stosowane na statkach: przyrządy
nawigacyjne, kule, kotwice, łańcuchy kotwiczne, liny i kable
- osobisty emblemat Manuela I,
- elementy z morza, takie jak muszle,
perły i sznurki wodorostów.
- motywy botaniczne, takie jak gałęzie
laurowe, liście dębu, żołędzie, makówki, kolby kukurydzy, osty.
- symbole chrześcijańskie, takie jak
krzyż Zakonu Chrystusa, który odegrał znaczącą rolę w finansowaniu
pierwszych, odkrywczych wypraw morskich. Krzyż tego zakonu zdobił żagle
portugalskich statków.
- detale zdobnicze z nowo odkrytych ziem
- kolumny rzeźbione jak skręcone pasma
liny
- półkolista archiwolta portalu,
zamykająca sklepienie nad wejściem, połączona z gotyckim, trójłukowym ostrołukiem,
zwanym oślim grzbietem,
- wieloboczne filary z ośmiobocznymi
podstawami i głowicami
- fazowane krenelaże
- ozdobne portale z niszami
lub zadaszeniami .
- detale architektoniczne ze
stylów architektonicznych mudéjar i plateresco.
Obiekty zrealizowane przez João de Castilho, znajdujące się obecnie la liście światowego dziedzictwa:
Klasztor Chrystusa w Tomar,
Klasztor Chrystusa w Tomar,
João de Castilho
Iberyjski architekt (1470–1552), znany również
jako Juan de Castillo , był jednym z czołowych architektów
w historii Portugalii, twórca wielu obiektów w XVI w., a których kilka sklasyfikowanych zostało przez UNESCO
jako światowe dziedzictwo.
Rozpoczął pracę nad katedrą w Brugii,
ale karierę rozpoczął dopiero w katedrze w Sewilli. Po tym okresie budował kaplicę
w katedrze Sé w Braga i kościół São João Baptista w Vila do
Conde , gdzie mieszkał przez pewien czas (miasto kwitło wówczas
ekonomicznie dzięki importowi-eksportowi z jego portu. Tam wykonał słynną bramę
i portyk do Kościoła, Później rozpoczął
pracę w klasztorze Zakonu Chrystusa w Tomar. Jego wysiłki zostały
nagrodzone, gdy w 1517 r. powierzono mu zadanie kierowania pracami w klasztorze
Hieronimitów, gdzie zaprojektował niezwykły portyk południowy (wraz z Gil
Vicente, autorem Custódia z Belém , które utrzymywał do śmierci.
Belém, klasztor Hieronimitów, epitafium João de Castilho |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz