Pierwszym obiektem sakralnym w miejscowości Baiona, leżącej na trasie Camino Portuges da Costa, obok którego przechodzi pielgrzym, jest wybudowany pod koniec XVII wieku kościół pod wezwaniem Santa Liberata, na którego fasadzie, w niszy nad wejściem, znajduje się kamienna rzeźba ukrzyżowanej kobiety, patronki tego kościoła, w którym znajdują się jej relikwie sprowadzone w 1515 roku z katedry w Sigüenza. Relikwie jej, poza Baiona i Sigüenza, znajdują się w Świętej Komnacie w katedrze w Oviedo. To jedyne w Europie sanktuarium poświęcone tej świętej. Na ścianie obok wejścia znajduje się mosiężna tablica z informacją, w języku galijskim i hiszpańskim, o życiu i śmierci Santa Liberata.
Baiona, kościół Santa Liberata |
Baiona, kościół Santa Liberata, figura świętej Liberaty |
Baiona, kościół Santa Liberata |
Baiona, kościół Santa Liberata, relikwiarz ręki świętej Liberaty |
Wewnątrz kościoła, centrum głównego ołtarza wypełnia grupa rzeźb przedstawiających ukrzyżowaną kobietę w otoczeniu ośmiu dziewcząt, dwóch aniołów i starszej kobiety siedzącej pod krzyżem. To Santa Liberata, dziewica męczennica z II wieku naszej ery, jej 8 sióstr również świętych męczennic i ich matka Calsia, żona rzymskiego namiestnika Lucio Catelio Severo.
Baiona, kościół Santa Liberata |
Baiona, kościół Santa Liberata, ołtarz |
Kościół w Baiona jest w Hiszpanii jedynym pod jej wezwaniem, ale najstarszym i najważniejszym ośrodkiem kultu jest katedra Najświętszej Marii Panny w Sigüenza, leżąca na trasie Camino del Sureste, gdzie, jak przekazuje legenda, Santa Liberata została pochowana. Uwieczniona jest wielkim ołtarzem jej poświęconym, przy którym 20 lipca, w dniu wspomnienia tej świętej, odprawiana jest specjalna msza święta według powstałego jeszcze w średniowieczu w Sigüenza brewiarza "Breviarivm ivxta consvetvdinem almae Ecclessiae Segutinae".
Santa Liberada czczona jest w wielu kościołach na Półwyspie Iberyjskim. We Francji znana jest jako Livrade, w krajach Ameryki Łacińskiej pod imieniem Liberada, gdzie otoczona jest wielkim kultem, a jej relikwie i największe sanktuarium znajduje się Las Tablas w Panamie. W krajach będących w kręgu kultury germańskiej jest nią ukrzyżowana kobieta o imieniu Vilgefortis – Silna Dziewica, a jej wizerunki są w wielu kościołach i muzeach w Niemczech i Austrii. Rzeźby ukrzyżowanej Vilgefortis znajdują się również w Polsce, w jednej z kaplic w Kalwarii Wambierzyckiej na Dolnym Śląsku, oraz w Muzeum Miejskim w Nysie.
Wambierzyce, kaplica Wilgefortis |
Nysa Muzeum Miejskie, Vilgefortis |
Malowidło ścienne określane jako "Męczeństwo Wilgefortis" widnieje w katedrze w Kwidzynie i przedstawia średniowieczną legendę o uratowaniu przez nią życia biednemu grajkowi. W tej legendzie występuje też pod imieniem Santa Kümmernis (Święta Troska), a można p niej przeczytać w zbiorze popularnych i czytanych jeszcze w połowie XX wieku „Opowieściach dziecięcych i domowych” Jacoba Wilhelma Grimm pod tytułem „Święta Pani Kummernis” (Die Heilige Frau Kümmernis), w której to opowieść wyjaśnia się niezwykły atrybut tej świętej, jakim jest tylko jeden trzewik na jej stopach.
Kwidzyń katedra, Męczeństwo Wilgefortis |
Szeroko rozwinięty w dawnych wiekach kult Santa Liberata nie ma oparcia w dokumentach potwierdzających jej życie i męczeńską śmierć za wiarę chrześcijańską. Powstał na podstawie legend i ustnych opowieści, często ze sobą niespójnych co do czasu w jakim żyła i co było przyczyną jej ukrzyżowania. I tak legendy powstałe na Półwyspie Iberyjskim umieszczają jej żywot w II wieku naszej ery, a legendy francuskie i niemieckie w VIII wieku, opisując ją często jako kobietę z brodą.
W najstarszym znanym spisie świętych – Martyrologium Hieronymianum, powstałym na przełomie V i VI wieku, nie ma informacji o Santa Liberata, chociaż jest w nim zapisana jej siostra męczennica Santa Quiteria. Nie ma jej też w średniowiecznym Flos sanctorum, ani w Złotej Legendzie Jakuba de Vorágine. W IX wieku benedyktyni spisują żywot ukrzyżowanej kobiety nazywając ją Santa Kümmernis. W 1251 roku Bulla Innocentego IV udzielaja odpustów czcicielom świętej Liberaty, przekazując tym samym informację o jej kulcie, który musiał już być znaczący przed wydaniem tego dokumentu. Dopiero w 1635 roku Cesare Baronio dopisuje świętą Libertatę do Martyrologium Rzymskiego pod datą 18 stycznia z adnotacją „W verbo Liberatae, de hac tabula Ecclesiae Comensis, ubi acta ejus asservari dicuntur».
W 1969 roku papież Paweł VI dokonał przeglądu kalendarza liturgicznego, wykreślając z niego świętych, na których istnienie nie było dowodów, w tym Santa Liberta, a także św. Krzysztofa, św. Barbarę, znosząc wspomnienie obowiązkowe, ale nie likwidując istniejącego kultu i uroczystości.
Początkowo dniem świętym, w którym wspominano Santa Liberata był 18 styczeń, który był według legendy dniem je męczeńskiej śmierci. Obecnie święto (nieobowiązkowe od 1969 roku) obchodzone jest 20 lipca, na upamiętnienie dnia, w którym jej relikwia ręki została przeniesiona w 1515 roku z katedry w Sigüenza do Baiona, miejsca jej urodzenia i umieszczona w kościele pod jej wezwaniem. Od tego czasu każdego roku ma miejsce w Baiona tradycyjna fiesta, której głównym elementem religijnym jest procesja ulicami miasta z figurą ukrzyżowanej Santa Liberata.
Baiona, Kościół Santa Liberata, figura procesyjna Santa Liberata |
Baiona, Fiesta Santa Liberata 20 lipca |
Baiona, Fiesta Santa Liberata 20 lipca |
Jest ona patronką ubogich i zatroskanych kobiet, dziewic konsekrowanych. Złośliwie twierdzi się też, że patronuje anorektyczkom, bo podobno ta przypadłość często powoduje nadmierne owłosienia ciała.
Legenda galicyjska o Santa Liberata
Baiona to starożytne miasto Balcagia i tutaj w pierwszej połowie II wieku naszej ery rozpoczyna się legenda o świętej Liberacie. W mieście tym rządził jej ojciec, rzymski namiestnik prowincji Luzytanii, stanowiącej teren dzisiejszej Galicji i Portugalii, Lucio Catelio Severo. Jego żona, Calsia, podczas długiej nieobecności męża, urodziła dziewięć córek i sądząc, że to niezwykłe wydarzenie może wzbudzić podejrzenia o niewierność mężowi, kazała wszystkie wrzucić do oddalonej o kilka kilometrów od Baione rzeki Ulia..
Służąca imieniem Sila, której powierzyła to zadanie, współczując losowi nieszczęśliwych noworodków postanowiła je uratować. Udała się do pobliskiej wioski i pozostawiła je pod opieką kilku chrześcijanek, aby je uratowały i wychowywały. Wszystkie ochrzczono i nadano im imiona: Quiteria, Liberata, Victoria, Marina, Germana, Eumelia, Marciana, Genibera i Basilia. Zostały wychowane w wierze chrześcijańskiej i w bojaźni Bożej, a kiedy dziewięć sióstr podrosło ofiarowały Panu Jezusowi swoje dziewictwo.
W tym czasie w Luzytanii, jak też w całym cesarstwie Rzymskim chrześcijanie byli prześladowani i dziewięć sióstr zostało pojmanych i postawionych przed oblicze rzymskiego namiestnika, a ich ojca, Catelio. Pod wrażeniem niezwykłej siły bijącej z postawy dziewcząt i widząc też dziwne podobieństwo do swojej żony, Catelio zapytał o ich pochodzenie, a wezwana do nich Calsia, rozpoznała je jako swoje córki. W sercu ojca pojawiła się walka między miłością a autorytetem sędziego. Zdeterminowany błagał je z całą ojcowską miłością, aby wyrzekły się religii i wiary w Chrystusa, a jeśli chcą zachować dziewictwo, poświęciły się rzymskim bogom. Ich matka też ze łzami w oczach próbowała je przekonać, ale bezskutecznie. Po wielokrotnych odmowach, ojciec postanowił je internować, aby uniknąć zabijania własnych córek, ale dziewczętom udało się uciec z domu. Postanawiły nadal pozostać dziewicami, rozstać się i przenieść się każda w inny region. Genivera dotarła do Tuy, Eumelia do Abróbiga, Marina do Amfiloquia w regionie Orense, Quiteria zatrzymała się w Margelizie niedaleko Toledo, a Marciana w samym Toledo, Victoria w Kordobie, Germana w Kartaginie, a Bazylisa dotarła aż do Syrii. Dość szybko zostały jednak schwytane i zakończyły życie męczeńską śmiercią. Liberata przyjęła nowe imię Uvilgefortis (Silna Dziewica), ukryła się w lasach i tam oddała się modlitwie i pokucie, żywiąc się ziołami, gromadząc wokół siebie wielu prześladowanych chrześcijan. Przychodzili też poganie przyciągani jej pięknem, podżegali ją do grzechu cielesnego, ale zawsze byli przez nią odrzucani. W końcu schwytali ją i zabrani do miasta Amfilochia, gdzie próbowali zmusić ją do oddawania czci pogańskim bogom. Opowiedzieli też jej o męczeństwie sióstr, ale to jeszcze bardziej podniosło ją w miłości do Boga, więc została osądzona i skazana, a następnie przeniesiona do luzytańskiego miasta Castraleuca (Castelelo Branco w Portugalii), gdzie, jak podaje spisany później jej żywot, została ukrzyżowana 18 stycznia 139 roku.
W okresie średniowiecza na teren dzisiejszej Francji i Niemiec zaczęły docierać, przekazywane ustnie głównie przez pielgrzymów, legendy o ukrzyżowanej świętej i jak to często bywa z ustnymi przekazami zmieniły one czas akcji, oraz szczegóły z jej życia i przyczyny męczeńskiej śmierci. W wielu z nich zmieniło się imię świętej z Liberta na Livrada, a także na Wilgefortis (Silna Dziewica) lub Kümmernis (Zatroskana).
Legenda francuska o Santa Livrada
Akcja tej opowieści rozgrywa się w VIII wieku i Livrada jest w niej jedną z ośmiu córek króla Portugalii. Jest chrześcijanką i jako dziewica poświęca swoje życie Bogu. Wszyscy zachwycają się jej urodą i ojciec jej, poganin, chce wydać ją z mąż za muzułmańskiego władcę Sycylii. Kiedy wszyscy oczekują i przygotowują się na przybycie tak zacnego narzeczonego, Livrada, która w tej legendzie ma imię Livrada, pamiętając o podjętych ślubach czystości, zamyka się samotnie w swojej komnacie, przestaje przyjmować jedzenie i modląc się prosi Boga, aby zabrał jej piękno, które stało się przyczyną jej nieszczęścia prowadzącego do niechcianego przez nią życia małżeńskiego, w dodatku u boku poganina. Kiedy narzeczony, władca Sycylii przybywa w końcu na dwór króla Portugalii, z komnaty wychodzi mu naprzeciw dziewczyna z twarzą pokrytą gęstą brodą, włosami na rękach i nogach. Przerażony muzułmanin zrywa zaręczyny, grozi zemstą, oraz wojną i wyjeżdża. Rozwścieczony ojciec w przypływie szaleńczego gniewu, widząc w pogróżkach niedoszłego zięcia zagrożenie dla swojego kraju i chcąc go udobruchać, skazuje Livradę na śmierć przez ukrzyżowanie.
Ta wersja legendy została przedstawiona na 6 obrazach umieszczonych w wielkim ołtarzu poświęconym Santa Liberata, znajdującym się w katedrze Najświętszej Marii Panny w miejscowości Sigüenza, położonej około 100 kilometrów na północny wschód od Madrytu, przez którą przebiega trasa Camino del Sureste prowadząca z Alicante do Burgos.
Sigüenza, katedra Najświętszej Marii Panny |
Sigüenza, katedra Najświętszej Marii Panny, północny transept |
Ołtarz Santa Liberata w katedrze w Sigüenza
Ołtarz wykonany na początku XVI wieku w stylu plateresco, hiszpańskim odpowiedniku architektury renesansu, jest uważany za jedno z najwspanialszych dzieł tego stylu w Hiszpanii. Część środkowa ołtarza, skomponowanego w wertykalnym trójpodziale i podzielonego na dwa poziomy, poświęcona jest Santa Liberata.
Sigüenza, katedra Najświętszej Marii Panny, północny transept ołtarz Santa Liberata |
W pierwszym poziomie nad predellą znajduje się 6 obrazów
panelowych, wykonanych przez Juana de Peredy w latach 1525-1526, przedstawiających
sceny z życia świętej, odzianej w czerwoną szatę będącą symbolem czekającej ją
męczeńskiej śmierci. Rozpoczyna opowieść centralnie umieszczona scena oddania
przez Liberatę dziewiczego życia Jezusowi Ukrzyżowanemu. Następne obrazy
(ustawione w kolejności lewoskrętnej) przedstawiają: Liberatę ze swoimi
siostrami, Liberatę przed swoim ojcem, królem Portugalii, oznajmiającym jej
zamiar wydania za mąż, Liberatę w trakcie modlitwy, Liberatę stojącą przed
narzeczonym z twarzą, na której widać zarośniętą włosami brodę i na ostatnim, w
prawym górnym rogu, pojmanie i ukrzyżowanie Liberaty.
Sigüenza, katedra Najświętszej Marii Panny, północny transept ołtarz Santa Liberata |
W niszy na drugim poziomie umieszczony jest relikwiarz, wykonany przez włoskich złotników na początku XIV wieku, zawierający wewnątrz jej relikwie, przywieziony do katedry w XII wieku. Po bokach centralnej części ołtarza umieszczone zostały rzeźby ośmiu jej sióstr. W ołtarzu znajdowała się też rzeźba ukrzyżowanej świętej, usunięta najprawdopodobniej w XVIII wieku, a obecnie eksponowana obok ołtarza, na zachodniej ścianie transeptu.
Dlaczego w tym na wskroś hiszpańskim mieście w ołtarzu przedstawiono życie Santa Liberada z legendy francuskiej, a nie galicyjskiej, wyjaśnić może historia doczesnych szczątków i relikwii tej świętej, mocno wiążąca Sigüenza z tradycją i kultem we Francji.
Santa Liberata, według jednej legend, została pochowana w starożytnej Segontii, dzisiaj Sigüenza,. Podczas inwazji muzułmańskiej na Półwysep Iberyjski w VIII wieku, jej ciało, podobnie jak wielu innych świętych, zostało wywiezione za Pireneje na teren królestwa Franków i złożone w diecezji Tarbes w Akwitanii. W XII wieku, akwitański mnich benedyktyn Bernard z Agen przeniósł je do miasta, którego nazwę na cześć tej świętej zmieniono na Sainte-Livrade-sur-Lot. Po odbiciu z rąk Maurów miasta Sigüenza, w którym został mianowany pierwszym biskupem, zabrał do budującej się tam katedry relikwie św. Liberaty – Livrady, wraz z opisem żywota tej świętej, jaki poznał z akwitańskich, a nie galicyjskich legend.
Kult Santa Liberata
Santa Liberata jest czczona nie tylko w miastach Sigüenza i Bayonne, ale jej kult jest rozpowszechniony w całej Hiszpanii. W Sewilli znajdują się dwa obrazy poświęcone tej świętej, jeden w kościele San Nicolás, a drugi w Kolegiacie Boskiego Zbawiciela. W katedrze w Santo Domingo de la Calzada na Camino Frances duży olejny obraz namalowany około 1630 roku przez Pedra Ruiz de Salazar przedstawia ukrzyżowaną świętą, w otoczeniu matki i 8 sióstr, u stóp której leżą korony, jako symbol odrzucenia splendoru i dóbr świata doczesnego.
Santo Domingo de la Calzada katedra, Pedro Ruiz de Salazar Santa Liberata, obraz olejny ok. 1630 r. |
W Valladolid w klasztorze Mercedarios Descalzos znajduje się wizerunek namalowany około 1760 roku przez kastylijskiego malarza Luisa Salvadora Carmony.
W innych krajach europejskich kult tej świętej rozwijał się pod imionami Vilgefortis i Kümmernis, w Czechach Starostka, a w Polsce Święta Troska, ale dotyczył tradycji wywodzącej się od Santa Liberata
W XVI i XVII wieku wraz z hiszpańską konkwistą jej kult został przeniesiony na kontynent amerykański i gdzie jest nadal bardzo żywy. Najbardziej rozwinięty i znaczący jest w panamskim mieście Las Tablas, gdzie Santa Librada czczona jest jako patronka kraju i gdzie znajdują się jej relikwie przekazane przez arcybiskupa Sigüenza. Czczona jest również w Kolumbii, jako patronka walki o niepodległość, oraz w pozostałych krajach latynoamerykańskich.
W XX wieku, kiedy ruchy racjonalizmu materialnego i liberalizmu zaczęły dominować w społeczeństwach związanych z kulturą zachodnią, powodując coraz większą laicyzację, kulty wielu świętych zaczęły być kwestionowane przez brak jednoznacznych źródeł historycznych, powodując w konsekwencji ich zanikanie. Wygaszać zaczął się też kult Santa Liberta jako świętej katolickiej, ale pod koniec XX wieku wzrosło zainteresowanie jej postacią, teraz z imieniem Wilgefortis, jako ikony estetyki pop, ruchu feministycznego, społeczności LGBT, oraz sztuki związanej z teorią queer („zakręcona”), nurtu wprowadzonego w 1990 roku przez włoską psychoanalityczkę strukturalistyczną Teresę de Lauretis.
Najbajdziej znaną postacią tych współczesnych nurtów ideologii i estetyki jest austriacki piosenkarz, urodzony w Kolumbii, Thomas Neuwirth, twórca postaci kobiety z brodą Conchity Wurst, określanej przez siebie jako „ deklaracja tolerancji i akceptacji ”. Thomas Neuwirth jako Conchita Wurst stał się znany na całym świecie wygrywając Konkurs Piosenki Eurowizji 2014 w Kopenhadze i jak sam potem podał, zainspirowała go postać Wilgefortis.
Nota historyczna
Brak dokumentów źródłowych dotyczących Santa
Liberata, co nie jest jedynym przypadkiem jeśli chodzi o świętych z pierwszych
okresów prześladowań chrześcijan, tworzenie jej hagiografii na podstawie
późniejszych legend i ich rozprzestrzeniania, od dłuższego czasu jest
przedmiotem badania historyków i religioznawców. Wielu z nich powstanie legendy
o Santa Liberata, czy też Vilgeforis, jakie miało miejsce w średniowieczu, upatrują
w niezrozumieniu symboliki przywożonych z Bliskiego Wschodu krucyfiksów, na
których figura Chrystusa była ubrana w obszerne szaty sięgające kostek, w
przeciwieństwie do tradycyjnej w europejskiej ikonografii pokazującej
tylko w perizorium. Przypuszczając w swej nieświadomości i braku wiedzy, że jest
to figura jakiejś świętej, próbowano rozstrzygnąć w bardziej lub mniej
prawdopodobny sposób kwestię jej brody. Przykładem
do takiej interpretacji jest zachowana w kaplicy w katedrze świętego Marcina w
Lucca rzeźba Chrystusa Ukrzyżowanego, znana jako Volto Santo de
Lucca (Święta Twarz z Lukki), znaleziona w 742 roku na brzegu morza,
przedstawiająca brodatego Jezusa
Chrystusa, o bardzo androgynicznych rysach twarzy, ze złotą koroną na głowie
zamiast koron cierniowej, z bardzo
długimi włosami i z szeroko otwartymi oczami, ubranego w długą suknię z
rękawami, bez widocznej rany w boku i mającą buty na nogach. Rzeźba wielokrotnie
kopiowana i rozwożona po Europie, tworzyła różne interpretacje tego
niespotykanego wyglądu w ówczesnej europejskiej sztuce sakralnej.
Ten niezwykły wygląd i powstałą na jego
podstawie ikonografię tak opisał już w
XIX wieku jezuita Charles Cahier w odniesieniu do analizy kultu ukrzyżowanej
kobiety:
„Z mojej strony jestem skłonny sądzić, że korona, broda, szata i krzyż, które są uważane za atrybuty tej cudownej dziewczyny (w przedstawieniach malarskich) są tylko pobożnym nabożeństwem do słynnego krucyfiksu z Lukki, w jakiś sposób zmodyfikowanego. Ten słynny krucyfiks był w pełni ubrany i ukoronowany jak król, podobnie jak wiele innych ikon z tej samej epoki. Z biegiem czasu długa szata sprawiła, że uznano ją za kobietę, którą z powodu brody nazwano Vierge Forte [silna dziewica]”.
Lukka katedra św. Marcina, Volto Santo de Lucca |
Wcześniej już, bo w 1727 roku jezuita Guillielmus Cuperus zwrócił uwagę na brak podstaw do tego kultu, po dokonanych badaniach pochodzącego z około 1500 roku drzeworytu Hansa Burgmaira, przedstawiającego według tradycji świętą Kümmernis i klęczącego przed nią grajka. Na tym drzeworycie Cuperus odczytał napis dotyczący tej świętej a wokół niej komentarz w postaci krótkiego życiorysu Kümmernis, w tym historię z trzewikiem.
W najstarszym benedyktyńskim życiorysie świętej Kümmernis pochodzącym z IX wieku, włączonym w 1586 roku do Martyrologium Rzymskiego, spisana została opowieść o grajku który tak długo grał przed jej wizerunkiem, aż ona ożyła i podarowała mu swój złoty trzewik. Grajek uradowany udał się do złotnika, aby sprzedać podarunek, lecz ten zwątpił w uczciwość sprzedającego i posądził go o kradzież. Zaprowadzono grajka przed jej wizerunek i założono na nogę brakujący złoty trzewik. Nakazano grajkowi znowu zagrać, a Kümmernis ożyła i ponownie zrzuciła mu złoty trzewik. W ten sposób grajek wyzwolił się z podejrzeń o kradzież, a święta zdobyła sławę jako pomocna w sytuacjach tak trudnych, jak nędza i oskarżenia.
Hans Burgmair Santa Kümmernis, drzeworyt ok. 1500 r. |
W krajach północnej Europy znany był kult pod nazwą „der Heiland in der Kümmernis”, który oznaczał „Zbawiciel w trosce”, lub „die heilige Kümmernis”, czyli „Święta troska”, z czego z biegiem czasu powstała „święta Kümmernis”. W Polsce znany był kult „Świętej Troski” lub „Świętej Frasobliwej”, a frasobliwość to przecież troska, po niemiecku „die Kümmernis”.
Nieco później Cuperus, kiedy przeczytał opis krucyfiksu „VoltoSanto z Lukki, zwrócił uwagę na znajdujący się na drzeworycie napis: „Die Bildnus zu Luca”, wskazujący na kopię krucyfiksu z Lukki, Zasugerował on na tej podstawie tezę, że kult Kümmernis nie jest oryginalny, lecz powstał z połączenia dwóch różnych tradycji religijnych: oddawanie czci ukrzyżowanym męczennicom chrześcijańskim z kultem Volto Santo. Resztę dodali późniejsi historycy, którzy przedłożyli racjonalne myślenie nad uczucia religijne.
Santa Liberata, nazywana w różnych krajach jako Livrada, Wilgefortis, czy tez Kümmernis, nie jest jedyną ukrzyżowaną świętą. Hagiografia katolicka podaje jeszcze świętą Eulalię z Barcelony, świętą Tarbulę, świętą Eulalia z Mérida, których kult już zaniknął, a także dwie święte Dominikanki, Santa Cecilia i Santa Paula, czczone w Salvador de Bahía w Brazylii. Patronką Korsyki jest ukrzyżowana w III wieku święta Julia z Kartaginy, której ukrzyżowanie namalował Hieronim Bosch na tryptyku znajdującym się obecnie w Pałacu Dożów w Wenecji.
Hieronim Bosch tryptyk św. Julia z Korsyki, Wenecja Pałac Dożów |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz