Ponte do Rodo-Ferroviaria de
Viana do Castelo, czyli stalowy Most Eiffla przez rzekę Lima, o długości
645 m, zbudowany w 1878 r. wprowadza do Viana do Castelo, pierwszego miasta na
terenie historycznej Gallaecia, powstałego z kamiennej, obronnej osady, która
znajdowała się na wzgórzu nad miastem. Niewielka
rzeka Rio o długości 135 km, wpadająca szerokim ujściem do Atlantyku, byłaby
niegodna większej uwagi, gdyby nie związany z nią starożytny grecko-rzymski mit
o Lethes – Rzece Zapomnienia.
Na wspomnianym wzgórzu Santa
Luzia, z którego roztacza się wspaniały widok na rzekę i wybrzeże, obok sanktuarium
Najświętszego Serca Jezusa i św. Łucji, w budynku hotelu Pousada
do Monte de Santa Luzia znajduje się wielki gobelin „Décimo
Júnio Bruto nad rzeką Lima” przedstawiający żołnierzy rzymskich przekraczających
rzekę w 137 r. p.n.e.
Wojny Luzytyńskie
W III i II w. p.n.e. Rzymianie, w
toczonych Wojnach Punickich, stopniowo w podbijali tereny Półwyspu Iberyjskiego
tworząc dwie prowincje: Hispania Citerior i Hspania Ulterrior, ale północna część pozostawała niezdobyta. Plemiona celtyckie, zamieszkujące większość
tych terenów stawiały zacięty opór najeźdźcom. W 185 r. p.n.e. Rzymianie
rozpoczęli podbój Luzytanii (dzisiejsza Portugalia), ale do walki stanęli wszyscy mieszkańcy tych ziem; mężczyźni, kobiety i dzieci. W 151 r. p.n.e. zawarty został rozejm, który podstępnie wykorzystali Rzymianie, by zabić lub zabrać do niewoli wielu
Luzytanów. Spowodowało to wybuchł
wielkiego powstania Gallaeków i Luzytanów, którzy przez wiele lat, pod wodzą Viriato,
walczyli skutecznie aż do 138 r. p.n.e.
Następne lata zaczęły jednak przynosić klęski, kiedy konsul rzymski Decimus Junius Brutus, nazwany później Gallaicus, przybył do Luzytanii na czele wielkiej armii rzymskiej. Zwyciężył w bitwie nad rzeką Douro (łac. Durius) i ruszył dalej na północ. Dotarł do rzeki Lima, uważaną za mityczną Lethes – rzekę zapomnienia.
Następne lata zaczęły jednak przynosić klęski, kiedy konsul rzymski Decimus Junius Brutus, nazwany później Gallaicus, przybył do Luzytanii na czele wielkiej armii rzymskiej. Zwyciężył w bitwie nad rzeką Douro (łac. Durius) i ruszył dalej na północ. Dotarł do rzeki Lima, uważaną za mityczną Lethes – rzekę zapomnienia.
Lethe – Rzeka Zapomnienia
Przez wieki, Fenicjanie i Grecy pomimo ustanowienia kolonii
handlowych na Półwyspie Iberyjskim w pierwszym tysiącleciu p.n.e. nie
zapuszczali się w głąb lądu. Półwysep Iberyjski był wtedy "Zachodnim
Końcem" znanego świata, gdzie wody Atlantyku pochłaniały słońce, żyły
potwory i fantastyczne stworzenia. Tam, na samym końcu umiejscawiali
krainę Elizjum, zapomnienia i błogości, oddzieloną od reszty świata rzeka
Lethe, jedną z czterech rzek Hadesu. Napicie się jej wody powodowało zapomnienie o
całym swoim przeszłym życiu i tych, co pozostali w świecie doczesnym.
Gallekowie w swych wierzeniach uważali, chociaż nie znali mitów
greckich, że gdy ktoś, kto nie pochodzi z Gallaceia, gdy przepływa rzekę na drugi
brzeg, zostaje oczarowany, zapominając o swojej ojczyźnie, swojej rodzinie, a
nawet własnym imieniu.
Tak też wierzyli żołnierze, kiedy dotarli do jej brzegów, końca ich realnego
świata i mimo chęci dalszych podbojów odmówili przeprawy na drugi brzeg rzeki
twierdząc, że gdy to uczynią stracą pamieć, zapomną nawet własnych
imion i nie będą mogli wrócić do swoich bliskich.
Decimus
Junius Brutus, również pragnący dalszych
podbojów i całkowitego pobicia przeciwnika, a także osiągnięcia sławy wielkiego
zwycięzcy, postanowił zaprzeczyć wierzeniom swoich żołnierzy. Był realista i pragmatykiem, znał opowieści i
informacje o wodach w tutejszych rzekach, po których wypiciu ludzie dostawali
halucynacji a nawet zatrucia. Wiedział też, że pływające w wodzie pstrągi gwarantują
czystą, nieskażoną glonami i trującymi roślinami wodę. Stojąc na brzegu zobaczył
krystalicznie czystą wodę i pływające w niej ryby. Jak opisuje to kronikarz
rzymski Strabo, ten dzielny rzymski wódz wziął sztandar swojej armii i przeszedł przez
rzekę. Dla ostrożności zasłonił twarz tarczą, aby krople wody nie spadły na
jego usta. Z drugiego brzegu zaczął wywołać przerażonych żołnierzy po imieniu,
udowadniając, że nie umarł ani nie stracił pamięci. Ci, widząc, że pamięć go nie opuściła, pokonali strach i przekroczyli rzekę.
Po przekroczeniu przez Rzymian tej mitycznej granicy, jaką w ich mniemaniu była rzeka
Ltehes, kontynuowali swą wyprawę przez terytoria Galleków, aż dotarli do
Atlantyku, na najdalej wysunięty cypel i nazywali go Finis Terrae - Koniec Ziemi. Znajdowała się tam celtycka świątynia Słońca – Ara Solis. Tonące w oceanie słońce, nadające płomienisty kolor falom i barwiący na czerwono niebo wywołał u nich
strach, że Gallacea jest nie dla obcych.
Przerażony tym zjawiskiem Brutus postanowił wrócić do Rzymu. Powrót był
triumfalny, a przejście rzeki Lima i jego zwycięstwa na Półwyspie Iberyjskim
doprowadziły do nadania mu tytułu „Gallaicus” i prokonsula Lusitanos i
Galaicos.
Decimus
Junius Brutus Gallaicus
nie wiedział, jakie skarby kryła w sobie Gallacea, bo inaczej nie opuściłby tej
ziemi. Dopiero około 100 lat później podbijając Gallaceę Julisz Cezar spowodował
odkrycie, a raczej przejęcie przez Rzymian kopalni cynku na wyspie Casitérides i kopalni złota Medulas, do których wybudowana
została słynna Via del Plata.
Miejsce, w którym Decimus
Junius Brutus Gallaicus
przekroczył rio Lima, nie jest dokładnie znane. Przypuszcza się, ze mogło to być
dzisiejsze Ponte de Lima w Portugalii, gdzie Rzymianie wybudowali wielki
kamienny most, lub Xinzo de Limia w Galicji.
Portugalczycy upamiętnili to w Ponte de Lima rzeźbą i instalacją Decimusa Juniusa Brutusa i żołnierzy rzymskich przed przekroczeniem rzeki.
W Galicji ten epizod historyczny upamiętniany jest w Xinzo de Limia popularnym „Fiesta de Esquecemento” czyli Świętem Zapomnienia, podczas którego ma miejsce rekonstrukcja bitwy między Gallekami a Rzymianami i przejście przez rio Limia.
Most - symbolem architektury Ferro (stalowej) w Portugalii. Oficjalna nazwa to Ponte do Rodo-Ferroviaria de Viana do Castelo, jest dwupoziomowym mostem linii kolejowej Minho i drogi krajowej nr 13 nad rzeką Lima.. Łączy parafię (dzielnicę) Santa Maria Maior , w Viana do Castelo, z Darque, na terenie Cais Novo. Most ma długość około 645 m, co ze względu na swoje wymiary jest uważane za dzieło monumentalne. Składa się z dwóch metalowych pomostów, górnego drogowego i dolnego kolejowego, Minimalna rozpiętość między dwoma filarami wynosi 46,08 m.
Portugalczycy upamiętnili to w Ponte de Lima rzeźbą i instalacją Decimusa Juniusa Brutusa i żołnierzy rzymskich przed przekroczeniem rzeki.
W Galicji ten epizod historyczny upamiętniany jest w Xinzo de Limia popularnym „Fiesta de Esquecemento” czyli Świętem Zapomnienia, podczas którego ma miejsce rekonstrukcja bitwy między Gallekami a Rzymianami i przejście przez rio Limia.
Rio Lima
Rzeka, w Galicji o nazwie Limia,
o długości 135 km, przepływa przez Hiszpanie i Portugalię. Źródła na wys. 975 m n.p.m. w
górach Talariño w prowincji Orense w Hiszpanii. Długość w Galicji wynosi 41 km;
W tym odcinku rzeka ma wiele nazw lokalnych, jak Talariño , Freixo lub Mourenzo, choć oficjalna nazwa to Limia. Przepływa przez
regiony A Limia, La Baja Limia i miasto Xinzo de Limia, kończąc swój hiszpański odcinek w górach
Peneda . W Portugalii przepływa przez region Alto
Minho i przez miasta Ponte
da Barca i Ponte de Lima,
Viana
do Castelo, gdzie uchodzi do Atlantyku. W Portugalii ma przybliżoną długość
66,9 km i powierzchnię dorzecza około 2370 km². Rzymianie nazywali ją Lethe, wywodząc nazwę z greckiej mitologii, jako rzeka zapomnienia w zaświatach.
Od
2000 r. kierownictwo nad rzeką jest regulowane przez Konwencję Albufeiry podpisaą
między rządami Hiszpanii i Portugalii, w celu ochrony zasobów wodnych i
zwiększenia wykorzystania transgranicznych zasobów wodnych.
Rzeka tworzy jedną z
najpiękniejszych dolin w północn0-zachodniej części Półwyspu Iberyjskiego. Dolina rzeki wraz z terenem
dorzecza jest znanym regionem winiarskim, w który produkowane jest słynne portugalskie
wino – Vinho Verde.
Ponte Eiffel
Most - symbolem architektury Ferro (stalowej) w Portugalii. Oficjalna nazwa to Ponte do Rodo-Ferroviaria de Viana do Castelo, jest dwupoziomowym mostem linii kolejowej Minho i drogi krajowej nr 13 nad rzeką Lima.. Łączy parafię (dzielnicę) Santa Maria Maior , w Viana do Castelo, z Darque, na terenie Cais Novo. Most ma długość około 645 m, co ze względu na swoje wymiary jest uważane za dzieło monumentalne. Składa się z dwóch metalowych pomostów, górnego drogowego i dolnego kolejowego, Minimalna rozpiętość między dwoma filarami wynosi 46,08 m.
W połowie XIX wieku głównym środkiem
transportu w Viana do Castelo była rzeka Lima ze względu na fatalny stan dróg. Sytuacja
zmieniła się dopiero po latach 50. XIX w., wraz z budowa nowych dróg, dekretem
z dnia 22 lipca 1852 r. Ministerstwa Robót Publicznych, Handlu i Przemysłu.
Pierwszy most, tymczasowy powstał w 1852 r. Już w 1857 r. rozpoczęto planowanie
budowy nowego mostu i w 1867 r. zlecono firmie Gustavo Eiffel zaprojektowanie i
budowę nowego, dwupoziomowego mostu kolejowo – drogowego. Budowę rozpoczęto w
1877 r. i w 1878 r. oddano most do użytku.
Pod koniec XX w. most przeszedł
gruntowne prace modernizacyjne w ramach programu firmy Portugalskie Koleje
mające na celu restaurację stalowych mostów i pozostawienie ich w dalszej eksploatacji.
Przebudowa obejmowała instalację kabli sprężających do konstrukcji metalowych. Ostatnia
przebudowa zwiększyła szerokość górnego pomostu z 6,88 m do 8 m, tworząc
jezdnię o szerokości 6 m i dwa metrowe chodniki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz